BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaORDIN

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaggggpentru aprobarea Reglementarilor contabile
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggconforme cu directivele europene


In temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) pct. 43 din Hotarârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si
a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare,
în baza prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata,

ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

Art. 1. - (1) Se aproba Reglementarile contabile conforme cu directivele
europene, cuprinse în anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Reglementarile prevazute la alin.(1) cuprind Reglementarile contabile
conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene si
Reglementarile contabile conforme cu Directiva a saptea a Comunitatilor
Economice Europene.

Art. 2. - (1) Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a
Comunitatilor Economice Europene se aplica de persoanele juridice prevazute la
art.1 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata.
(2) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul în strainatate, care
apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, precum si
sediile permanente din România care apartin unor persoane juridice cu sediul sau
domiciliul în strainatate, organizeaza si conduc contabilitatea proprie la nivel
de balanta de verificare, fara a întocmi situatii financiare.
Activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate
juridica, si care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul în
România, se include în situatiile financiare ale persoanei juridice române si se
raporteaza pe teritoriul Romaniei, potrivit prezentelor reglementari.

Art. 3. (1) - Persoanele juridice care la data bilantului depasesc limitele a
doua dintre urmatoarele trei criterii (denumite in continuare criterii de
marime):
- total active: 3.650.000 euro,
- cifra de afaceri neta: 7.300.000 euro,
- numar mediu de salariati în cursul exercitiului financiar: 50.

întocmesc situatii financiare anuale care cuprind:
- bilant,
- cont de profit si pierdere,
- situatia modificarilor capitalului propriu,
- situatia fluxurilor de numerar,
- notele explicative.

(2) Persoanele juridice care la data bilantului nu depasesc limitele a doua
dintre criteriile de marime prevazute la alin. (1) întocmesc situatii financiare
anuale simplificate care cuprind:
- bilant prescurtat,
- cont de profit si pierdere,
- note explicative la situatiile financiare anuale simplificate.
Optional, ele pot întocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/sau
situatia fluxurilor de numerar.

(3) Potrivit legii contabilitatii, situatiile financiare anuale trebuie însotite
de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii conducerii persoanei juridice
pentru întocmirea situatiilor financiare anuale în conformitate cu
Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice
Europene.
(4) Persoanele juridice care au întocmit situatii financiare anuale simplificate
vor întocmi situatiile financiare anuale prevazute la art. 3 alin. (1) numai
daca, în doua exercitii financiare consecutive depasesc limitele a doua dintre
cele trei criterii de marime prevazute la art. 3 alin. (1).
Persoanele juridice care au întocmit situatiile financiare anuale prevazute la
art. 3 alin. (1) vor intocmi situatii financiare anuale simplificate, numai
daca, în doua exercitii financiare consecutive nu depasesc limitele a doua
dintre cele trei criterii de marime prevazute la art. 3 alin. (1).

Art. 4. - Pentru situatiile financiare ale anului 2006, întocmite potrivit
Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor
Economice Europene, încadrarea în criteriile de marime prevazute la art. 3 alin.
(1) se efectueaza la sfârsitul exercitiului financiar al anului 2006, pe baza
indicatorilor determinati din situatiile financiare ale anului 2005.

Art. 5. - (1) Situatiile financiare anuale întocmite de persoanele juridice
prevazute la art. 3 alin. (1) sunt auditate potrivit legii.
(2) Fac obiectul auditului financiar si situatiile financiare anuale întocmite
de entitatile de interes public, asa cum sunt definite potrivit legii.
(3) Situatiile financiare simplificate sunt verificate potrivit legii.

Art. 6. - Prevederile art. 3 alin. (2) din prezentele reglementari nu se aplica
de catre societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la
tranzactionare pe o piata reglementata, astfel cum este definita de legislatia
în vigoare privind piata de capital.

Art. 7. - (1) Situatiile financiare anuale consolidate sunt elaborate în
conformitate cu Reglemetarile contabile conforme cu Directiva a saptea a
Comunitatilor Economice Europene.
(2) O entitate trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate
daca aceasta entitate, denumita societate - mama, face parte dintr-un grup de
societati si îndeplineste una din urmatoarele conditii:

a) detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intr-o
alta societate denumita filiala;
b) este actionar sau asociat al unei societati comerciale si detine singur
controlul asupra majoritatii drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor
societatii, ca urmare a unui acord cu alti actionari sau asociati;
c) este actionar sau asociat si are dreptul de a exercita o influenta dominanta
asupra filialei, în temeiul unui contract încheiat cu societatea în cauza sau al
unei clauze din actul constitutiv sau statut, daca legislatia aplicabila
filialei permite astfel de contracte sau clauze;
d) societatea - mama detine puterea de a exercita sau exercita efectiv o
influenta dominanta sau control asupra unei filiale;
e) este actionar sau asociat si are dreptul de a numi sau revoca majoritatea
membrilor organelor de administratie, conducere sau de supraveghere ale
filialei; sau
f) societatea - mama si filiala sunt conduse pe o baza unificata de catre
societatea - mama.



Art. 8. - (1) O societate - mama este scutita de la intocmirea situatiilor
financiare anuale consolidate daca la data bilantului consolidat, societatile
comerciale care urmeaza sa fie consolidate nu depasesc împreuna, pe baza celor
mai recente situatii financiare anuale ale acestora, limitele a doua dintre
urmatoarele trei criterii:
- total active: 17 520 000 euro,
- cifra de afaceri neta: 35 040 000 euro,
- numar mediu de salariati în cursul exercitiului financiar: 250.

(2) Scutirea prevazuta la alin. (1) nu se aplica daca una dintre filialele care
urmeaza sa fie consolidate este o societate comerciala ale carei titluri de
valoare sunt admise pentru tranzactionare pe o piata reglementata, in
conformitate cu legislatia in vigoare privind piata de capital.
(3) Conditiile în care o societate - mama este scutita de la obligatia
întocmirii situatiilor financiare consolidate sunt prevazute în Reglementarile
contabile conforme cu Directiva a saptea a Comunitatilor Economice Europene.

Art. 9. - Banca Nationala a României, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor elaboreaza, potrivit legii, reglementari
contabile specifice conforme cu directivele europene, aplicabile categoriilor de
entitati pe care le reglementeaza si supravegheaza.

Art. 10 - Persoanele juridice care pana la data de 31 decembrie 2005 aplica
reglementari contabile armonizate cu directivele europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate folosesc pentru intocmirea situatiilor
financiare ale anului 2005 Standardele Internationale de Raportare Financiara -
editia 2005, cuprinse in lista anexa la prezentul ordin.

Art. 11. - Prezentul ordin pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme
cu directivele europene intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2006.

Art. 12. - La data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga:
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001 pentru aprobarea
Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor
Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 20 februarie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 306/2002 pentru aprobarea
Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 bis din 25 aprilie
2002, cu modificarile ulterioare;- Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1827/2003 pentru modificarea si completarea unor reglementari în domeniul
contabilitatii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din
22 ianuarie 2004;
- Prevederile art. 2 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1775/2004
privind unele reglementari in domeniul contabilitatii, publicat in Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 27 bis din 10 ianuarie 2005;
- Ordinul ministrului finantelor nr. 772/2000 de aprobare a Normelor privind
consolidarea conturilor, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 374 din 11 august 2000, cu modificarile ulterioare;
- Prevederile pct. 44 din Normele privind organizarea si efectuarea
inventarierii elementelor de activ si de pasiv, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1753/2004, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1174 din 13 decembrie 2004;
- orice alte dispozitii contrare prezentului ordin.


Art. 13. - Directia de reglementari contabile va lua masuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. 14. - Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
ANEXA

 

REGLEMENTĂRI CONTABILE
CONFORME CU DIRECTIVA A PATRA A COMUNITĂŢILOR ECONOMICE EUROPENE

 

CUPRINS

 

 

CAPITOLUL I. Aria de aplicabilitate SI MONEDA DE RAPORTARE

CAPITOLUL II. FORMATUL ŞI CONŢINUTUL SITUAŢIILOR FINANCIARE ANUALE

SECŢIUNEA 1. DISPOZIŢII GENERALE PRIVIND SITUAŢIILE FINANCIARE ANUALE

SECŢIUNEA 2. FORMATUL bilanţului

SECŢIUNEA 3. Prevederi ReFERITOARE LA ELEMENTELE DE BILANŢ

SECŢIUNEA 4. FORMATUL contului de profit şi pierdere

SECŢIUNEA 5. Prevederi REFERITOARE LA elementeLE DIN contUL de profit şi pierdere

SECŢIUNEA 6. PRINCIPII CONTABILE GENERALE

SECŢIUNEA 7. Reguli de evaluare
7.1. REGULI GENERALE DE EVALUARE
7.1.1. Evaluarea la data intrării în entitate
7.1.2. Evaluarea cu ocazia inventarierii
7.1.3. Evaluarea la încheierea exerciţiului financiar
7.1.4. Evaluarea la data ieşirii din entitate

7.2. ACTIVE IMOBILIZATE
7.2.1. Reguli de evaluare de bază
7.2.2. Imobilizări necorporale
7.2.3. Imobilizări corporale
7.2.4. Imobilizări financiare
7.2.5. Reguli de evaluare alternative
7.2.5.1. Reevaluarea imobilizărilor corporale
7.2.5.2. Evaluarea la valoarea justă a instrumentelor financiare

7.3. ACTIVE CIRCULANTE
7.3.1. Generalităţi
7.3.2. Stocuri
7.3.3. Investiţii pe termen scurt
7.3.4. Casa şi conturi la bănci

7.4. TERŢI

7.5. datorii pe termen scurt: sumeLE care trebuie  plĂtite înTR-o perioadă de pÂnă la un an

7.6. datorii pe termen lung: sumeLE care trebuie plĂtite înTR-o perioadă mai mare de un an

7.7. provizioane

7.8. SUBVENŢII

7.9. capital Şi rezerve
7.9.1. Capital
7.9.2. Rezerve din reevaluare
7.9.3. Rezerve

7.10. VENITURI ŞI CHELTUIELI
7.10.1. Venituri
7.10.2. Cheltuieli

SECŢIUNEA 8. Conţinutul notelor EXPLICATIVE LA SITUAţIILE FINANCIARE ANUALE

8.1. politici contabile
8.2. note explicative
8.2.1. Prevederi generale
8.2.2. Informaţii referitoare la elementele de bilanţ
8.2.3. Informaţii referitoare la elementele din contul de profit şi pierdere

SECŢIUNEA 9. Conţinutul raportului ADMINISTRATORILOR

SECŢIUNEA 10. Auditarea sau VERIFICAREA situaŢiilor financiare anuale

SECŢIUNEA 11. APROBAREA, SEMNAREA ŞI Publicarea SITUAţiiLOR fINANCIARE ANUALE

capitolul III. Prevederi FINALE

CAPITOLUL IV. PLANUL DE CONTURI GENERAL

CAPITOLUL V. TRANSPUNEREA SODURILOR CONTURILOR DIN BALANTA DE VERIFICARE LA 31.12.2005 IN NOUL PLAN DE CONTURI GENERAL

CAPITOLUL VI. STRUCTURA SITUAŢIILOR FINANCIARE ANUALE

SECŢIUNEA 1.  BILANŢUL
1.1. BILANŢUL
1.2. BILANŢUL PRESCURTAT
SECŢIUNEA 2. CONTUL DE PROFIT ŞI PIERDERE
SECŢIUNEA 3. SITUAŢIA MODIFICĂRILOR CAPITALULUI PROPRIU
SECŢIUNEA 4. SITUAŢIA FLUXURILOR DE TREZORERIE
SECŢIUNEA 5. EXEMPLE DE PREZENTARE A NOTELOR EXPLICATIVE LA SITUAŢIILE FINANCIARE ANUALE
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

REGLEMENTĂRI CONTABILE
CONFORME CU DIRECTIVA A PATRA A COMUNITATILOR ECONOMICE EUROPENE

CAPITOLUL I
ARIA DE APLICABILITATE SI MONEDA DE RAPORTARE

1. - (1) Prezentele reglementări prevăd forma şi conţinutul situaţiilor financiare anuale, principiile contabile şi regulile de evaluare, precum şi regulile de întocmire, aprobare, auditare şi publicare a situaţiilor financiare anuale.
(2) Prezentele reglementări transpun:
a) Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene 78/660/EEC din data de 25 iulie 1978 privind conturile anuale ale anumitor tipuri de societăţi comerciale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 222 din data de 14 august 1978, cu modificările şi completările ulterioare ;
b) art. 10 alin. 2 din Directiva 2004/25/EC a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de preluare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 142 din 30 aprilie 2004.
(3) Prezentele reglementări se aplică de către următoarele categoriide persoane juridice (denumite în continuare entităţi):

a) societăţile comerciale:
- societăţile în nume colectiv;
- societăţile în comandită simplă;
- societăţile pe acţiuni;
- societăţile în comandită pe acţiuni şi
- societăţile cu răspundere limitată.

b) societăţile/companiile naţionale;

c) regiile autonome;

d) institutele naţionale de cercetare-dezvoltare;

e) societăţile cooperative si celelalte persoane juridice care, in baza legilor speciale de organizare, functioneaza pe principiile societatilor comerciale;

f) subunităţile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparţin persoanelor prevăzute la lit. a) – e), cu sediul sau domiciliul în România, precum şi sediile permanente din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate, in conditiile prevazute de prezentele reglementari.

 

2. – (1) Contabilitatea se ţine în limba română şi în moneda naţională. Contabilitatea operaţiunilor efectuate în valută se ţine atât în moneda naţională, cât şi în valută.
(2) Pentru necesităţile proprii de informare, entităţile pot opta pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi într-o altă monedă.
Cursul utilizat pentru  conversia în moneda naţională a situaţiilor financiare anuale întocmite într-o altă monedă este cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României, valabil pentru data bilanţului. Acest curs se prezintă în notele explicative.

 

 

capitolul ii
formaTUL Şi conŢinutul situaŢiilor financiare anuale

SECTIUNEA 1
DISPOZIŢii generale privind situaţiile financiare anuale

 3. (1)  - Persoanele juridice care la data bilanţului depăşesc limitele a două dintre următoarele trei criterii (denumite in continuare criterii de mărime):
- total active: 3.650.000 euro,
- cifră de afaceri netă: 7.300.000 euro,
- număr mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50

întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind:
- bilanţ,
- cont de profit si pierdere,
- situaţia modificărilor capitalului propriu,
- situaţia fluxurilor de trezorerie,
- notele explicative la situatiile financiare anuale.

(2) Persoanele juridice care la data bilanţului nu depăşesc limitele a două dintre criteriile de mărime prevăzute la alin. (1) întocmesc situaţii financiare anuale simplificate care cuprind:
- bilanţ prescurtat,
- cont de profit şi pierdere,
- note explicative la situaţiile financiare anuale simplificate.
Opţional, ele pot întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de trezorerie.

(3) Situatiile financiare anuale, respectiv situatiile financiare anuale simplificate constituie un tot unitar.

(4) Potrivit legii contabilităţii, situaţiile financiare anuale trebuie însoţite de o declaraţie scrisă de asumare a răspunderii conducerii persoanei juridice pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale în conformitate cu Reglementările contabile conforme cu Directiva a patra a Comunităţilor Economice Europene.

4 - Pentru situaţiile financiare ale anului 2006, întocmite potrivit Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a patra a Comunităţilor Economice Europene, încadrarea în criteriile de mărime prevăzute la pct. 3 alin. (1) se efectuează la sfârşitul exerciţiului financiar al anului 2006, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare ale anului 2005.

 5 – (1) Situaţiile financiare anuale întocmite de persoanele juridice prevăzute la pct. 3 alin. (1) sunt auditate potrivit legii.
(2) Fac obiectul auditului financiar şi situaţiile financiare anuale întocmite de entităţile de interes public, aşa cum sunt definite potrivit legii.
(3) Situaţiile financiare anuale simplificate sunt verificate potrivit legii.

6. – Pct. 3 alin. (2) din prezentele reglementări nu se aplică de către entităţile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, aşa cum aceasta este definită de legislaţia în vigoare privind piaţa de capital.

7. – (1) Atunci când, la data bilanţului, o entitate depăşeşte sau încetează să mai depăşească limitele a două dintre cele trei criterii prevăzute la pct. 3 alin. (1), acest fapt afectează aplicarea derogării prevăzute la acel punct, numai dacă acest lucru are loc în două exerciţii financiare consecutive.
 O entitate care a intocmit situatii financiare anuale simplificate va intocmi situatiile financiare anuale prevazut la pct. 3 alin. (1) numai daca, în două exerciţii financiare consecutive depăşeşte limitele a două dintre cele trei criterii prevăzute la pct. 3 alin. (1).

O entitate care a intocmit situatiile financiare anuale prevazute la pct. 3 alin. (1) va intocmi situatii financiare anuale simplificate, numai daca, în două exerciţii financiare consecutive nu depăşeşte limitele a două dintre cele trei criterii prevăzute la pct. 3 alin. (1).

(2) Totalul activelor prevăzut la pct. 3 cuprinde activele de la lit. A - C înscrise la „Active” din formatul bilanţului prevăzut la pct. 22 sau din formatul prevăzut la pct. 23.

8. – Situaţiile financiare anuale se întocmesc în mod clar şi în concordanţă cu prevederile prezentelor reglementări.

9. – Situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a activelor, datoriilor, poziţiei financiare, profitului sau pierderii entităţii.

10. – Dacă aplicarea prevederilor prezentelor reglementări nu este suficientă pentru a oferi o imagine fidelă în înţelesul pct. 9, trebuie prezentate informaţii suplimentare.

11. – Dacă, în cazuri excepţionale, aplicarea unei prevederi din prezentele reglementări se dovedeşte contrară obligaţiei prevăzute la pct. 9, trebuie să se facă abatere de la acea prevedere, în vederea oferirii unei imagini fidele, în înţelesul pct. 9. Orice astfel de abatere trebuie prezentată în notele explicative, împreună cu o explicaţie a motivelor acesteia şi o situaţie privind efectele abaterii asupra activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii.

12. – Subunităţile fără personalitate juridică, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania organizează si conduc contabilitatea proprie la nivel de balanţă de verificare, fără a întocmi situaţii financiare.
            Activitatea desfăsurată in străinătate de subunităţile fără personalitate juridică, si care aparţin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul în România, se include în situaţiile financiare ale persoanei juridice române si se raportează pe teritoriul Romaniei, potrivit prezentelor reglementări.
           
13. – În cazul asocierilor în participaţie încheiate între o persoană juridică română şi o persoană juridică străină, contabilitatea se ţine de către persoana juridică română, care răspunde potrivit legii.

14. – Autorităţile de reglementare pot solicita prezentarea în situaţiile financiare anuale a unor informaţii suplimentare faţă de cele care trebuie prezentate în concordanţă cu prezentele reglementări.

15. - Formatul bilanţului şi al contului de profit şi pierdere, în special în ceea ce priveşte forma adoptată pentru prezentarea acestora, nu poate fi modificat de la un exerciţiu financiar la altul.

16. – În bilanţ şi în contul de profit şi pierdere, elementele prevăzute la pct. 22, 23 şi 37 trebuie prezentate separat, în ordinea indicată. O subclasificare mai detaliată a elementelor se poate face numai în notele explicative.

17. – Formatul, succesiunea şi terminologia elementelor din bilanţ şi din contul de profit şi pierdere care sunt precedate de cifre arabe trebuie adaptate, în cazul în care natura specifică a unei entităţi impune acest lucru. Astfel de adaptări trebuie efectuate atunci când sunt cerute prin reglementări speciale emise de Autorităţile de reglementare.

18. – (1) Pentru fiecare element de bilanţ, de cont de profit şi pierdere si, după caz, din situaţia modificărilor capitalului propriu şi situaţia fluxurilor de trezorerie trebuie prezentată valoarea aferentă elementului corespondent pentru exerciţiul financiar precedent.
(2) Dacă valorile prevăzute la alin. (1) nu sunt comparabile, absenţa comparabilităţiitrebuie prezentată în notele explicative, însoţită de comentarii relevante.

19. Un element de bilanţ, din contul de profit şi pierdere şi, după caz, din situaţia modificărilor capitalului propriu şi situaţia fluxurilor de trezorerie pentru care nu există valoare nu trebuie prezentat, cu excepţia cazului în care există un element corespondent pentru exerciţiul financiar precedent, în înţelesul pct. 18 alin. (1).

20. – Bilanţul este documentul contabil de sinteză prin care se prezintă elementele de activ, datorii şi capital propriu ale entităţii la sfârşitul exerciţiului financiar, precum şi în celelalte situaţii prevăzute de lege.

21. – (1) În bilanţ elementele de activ şi datorii sunt grupate după natură şi lichiditate, respectiv natură şi exigibilitate.
 (2) In intelesul prezentelor reglementari:
a)  un activ reprezintă o resursă controlată de către entitate ca rezultat al unor evenimente trecute, de la care se aşteaptă să genereze beneficii economice viitoare pentru entitate si al carui cost poate fi evaluat in mod credibil;

b) o datorie reprezintă o obligaţie actuală a entităţii ce decurge din evenimente trecute şi prin decontarea căreia se aşteaptă să rezulte o ieşire de resurse care încorporează beneficii economice;

(c) capitalurile proprii reprezintă interesul rezidual al acţionarilor în activele unei entităţi după deducerea tuturor datoriilor sale.

 

SECTIUNEA 2
FORMATUL bilanţului

 

22. - Formatul bilanţului este următorul:

Active

A. Active imobilizate

I. Imobilizări necorporale
1. Cheltuieli de constituire
2. Cheltuieli de dezvoltare
3. Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale, drepturi şi active similare, dacă acestea au fost achiziţionate cu titlu oneros
4. Fondul comercial, în măsura în care acesta a fost achiziţionat cu titlu oneros
5. Avansuri şi imobilizări necorporale în curs de execuţie

II. Imobilizări corporale
1. Terenuri şi construcţii
2. Instalaţii tehnice şi maşini
3. Alte instalaţii, utilaje şi mobilier
4. Avansuri şi imobilizări corporale în curs de execuţie

III. Imobilizări financiare
1. Acţiuni deţinute la entităţile afiliate
2. Împrumuturi acordate entităţilor afiliate
3. Interese de participare
4. Împrumuturi acordate entităţilor de care compania este legată în virtutea intereselor de participare
5. Investiţii deţinute ca imobilizări
6. Alte împrumuturi

B. Active circulante

I. Stocuri
1.  Materii prime şi materiale consumabile

  1. Producţia în curs de execuţie
  2. Produse finite şi mărfuri
  3. Avansuri pentru cumpărări de stocuri

II. Creanţe
(Sumele care urmează să fie încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element.)
1. Creanţe comerciale
2. Sume de încasat de la entităţile afiliate
3. Sume de încasat de la entităţile de care compania este legată în virtutea intereselor de participare
4. Alte creanţe
5. Capital subscris şi nevărsat

III. Investiţii pe termen scurt
1. Acţiuni deţinute la entităţile afiliate
2. Alte investiţii pe termen scurt

IV. Casa şi conturi la bănci

C. Cheltuieli în avans

D. Datorii: sumele care trebuie plătite într-o perioadă de până la un an
1. Împrumuturi din emisiunea de obligaţiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile
2. Sume datorate instituţiilor de credit
3. Avansuri încasate în contul comenzilor
4. Datorii comerciale – furnizori
5. Efecte de comerţ de plătit
6. Sume datorate entităţilor afiliate
7. Sume datorate entităţilor de care compania este legată în virtutea intereselor de participare
8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi datoriile privind asigurările sociale

E. Active circulante nete/datorii curente nete

F. Total active minus datorii curente

G. Datorii: sumele care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an
1. Împrumuturi din emisiunea de obligaţiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile
2. Sume datorate instituţiilor de credit
3. Avansuri încasate în contul comenzilor
4. Datorii comerciale – furnizori
5. Efecte de comerţ de plătit
6. Sume datorate entităţilor afiliate
7. Sume datorate entităţilor de care compania este legată în virtutea intereselor de participare
8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi datoriile privind asigurările sociale

H. Provizioane
1. Provizioane pentru pensii şi obligaţii similare
2. Provizioane pentru impozite
3. Alte provizioane

I. Venituri în avans

J. Capital şi rezerve
I. Capital subscris
1. Capital subscris vărsat
2. Capital subscris nevărsat
II. Prime de capital
III. Rezerve din reevaluare
IV. Rezerve
1. Rezerve legale
2. Rezerve statutare sau contractuale
3. Alte rezerve
V. Profitul sau pierderea reportat(ă)
VI. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar

23. – Formatul bilanţului prescurtat este următorul:

A. Active imobilizate
I. Imobilizări necorporale
II. Imobilizări corporale
III. Imobilizări financiare
B. Active circulante
I. Stocuri
II. Creanţe
(Sumele care urmează să fie încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element.)
III. Investiţii pe termen scurt
IV. Casa şi conturi la bănci

C. Cheltuieli în avans

D. Datorii: sumele care trebuie plătite într-o perioadă de până la un an

 

1 Directiva a IV-a a fost modificată şi completată prin următoarele directive:
- Directiva a VII-a a Consiliului 83/349/EEC din 13 iunie 1983 privind conturile consolidate, publicată în Jurnalul  Oficial al Uniunii Europene nr. L 193 din 18 iulie 1983;
- Directiva a XI-a a Consiliului 89/666/EEC din 21 decembrie 1989 privind cerinţele de prezentare referitoare la sucursalele deschise într-un Stat membru de către anumite tipuri de societăţi comerciale care intră sub incidenţa legislaţiei unui alt  stat, publicată în Jurnalul  Oficial al Uniunii Europene nr. L 395 din 30 decembrie 1989;
- Directiva Consiliului 90/604/EEC din 8 noiembrie 1990 pentru modificarea Directivei 78/660/EEC privind conturile anuale şi a Directivei 83/349/EEC privind conturile consolidate în ceea ce priveşte excepţiile pentru întreprinderile mici şi mijlocii şi publicarea conturilor în ecu, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 317 din 16 noiembrie 1990;
- Directiva Consiliului 90/605/EEC din 8 noiembrie 1990 pentru modificarea Directivei 78/660/EEC privind conturile anuale şi a Directivei 83/349/EEC privind conturile consolidate în ceea ce priveşte aria de aplicabilitate a acestor directive, publicată în jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 317 din 16 noiembrie 1990;
- Directiva 2001/65/EC a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 septembrie 2001 pentru modificarea Directivei 78/660/EEC, Directivei 83/349/EEC şi a Directivei 86/635/EEC privind regulile de evaluare pentru conturile anuale şi consolidate ale anumitor tipuri de societăţi comerciale, precum şi ale băncilor şi ale altor instituţii financiare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 283 din 27 octombrie 2001;
- Directiva Consiliului 2003/38/EC din 13 mai 2003 pentru modificarea Directivei 78/660/EEC privind conturile anuale în ceea ce priveşte sumele exprimate în euro, publicată în Jurnalul  Oficial al Uniunii Europene nr. L 120 din 15 mai 2003;
- Directiva 2003/51/EEC a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 iunie 2003 pentru modificarea Directivelor 78/660/EEC, 83/349/EEC, 86/635/EEC şi 91/674/EEC privind conturile anuale şi consolidate ale anumitor tipuri de societăţi comerciale, băncilor şi altor instituţii financiare şi ale societăţilor de asigurare privind modernizarea şi actualizarea regulilor contabile, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 178 din 17 iulie 2003.

 

 

HOME dddddddd1 2 3 4 5 6 7 8 9 10